Resultaatgericht met oog voor de mens
Mens. Project. Machinebouw. Deze drie woorden typeren meer dan twintig jaar MPM Business Navigators. Ze zijn ook de kernwoorden van Jan Visser. Innovatie in machinebouw, werken met mensen en steeds de drive om projecten tot een succesvol einde te brengen. Dat is waar hij enthousiast van wordt. Een kennismaking.
Het grote verhaal trekt mij aan
“Ik ben een ingenieur, geen engineer. Ik snap de complexiteit die iets kan hebben. Tijdens mijn studie waren mechanica en sterkteleer niet meer dan verplichte vakken voor mij. Maar ik vond het toen al leuker om productielijnen te ontwerpen en in projectteams te werken. Het grote verhaal trekt mij aan. Dat grote verhaal terugvertalen naar wat dat betekent voor dit product op deze plek. Ik zit er altijd in met de drive: hoe kan het vandaag een beetje beter worden? Welke stap kun je daarvoor nú zetten? Waarom zou je die stap uitstellen tot morgen? Toen ik Werktuigbouwkunde studeerde, was duurzaamheid nog een klein stukje van de opleiding. Dat is nu veel belangrijker geworden. Ik vind het relevant na te denken over welke impact onze besluiten hebben op de toekomst.”
Booming business
De nieuwe MPM-vennoot leidt bij Lalesse in Duiven – producent van geautomatiseerde magazijnsystemen – vier projecten. “Sinds de opkomst van de webshops is warehousing een booming business. Ik manage hier één retrofit-project en drie AutoStore-projecten. Bij retrofit vernieuwen we een bestaand magazijnsysteem naar de huidige stand van de techniek, zodat het weer twintig jaar meekan. Bij AutoStore ontwikkelen we volledig geautomatiseerde systemen, waar een magazijnbeheerder met veel minder mensen veel meer klanten in dezelfde tijd kan bedienen. Voor Lalesse is het machinebouw. Voor de klant ontwikkelen we een logistieke oplossing, zodat hij zijn belofte aan de eindklant waar kan maken: vandaag vóór 23.00 uur besteld, morgen in huis.”
Zo veel mogelijk automatiseren
“Automatisering zie ik niet als een besparingsmogelijkheid, maar als het uitschakelen van vies, gevaarlijk, repeterend handwerk. Precies het werk dat niemand wil doen. Waar mensen op afknappen. Ik noem dat het onmenselijke werk. Dát moet je zo veel mogelijk automatiseren.”
Senior met realiteitszin
Jan Visser is een senior-manager met realiteitszin. “Ik heb allerlei projecten geleid. Van de ontwikkeling en productie van ledverlichting voor de intensieve tuinbouw tot en met de machinebouw in allerlei vormen. Maar waar ik ook binnenkom, het team dat ik om mij heen heb verzameld, weet altijd meer van de inhoud, de geschiedenis en de productvisie dan ik. In die zin heb ik als interimmer altijd een kennisachterstand. Dat team kan op zijn beurt weer mijn expertise benutten.”
Oplossingen bedenken
In welke rol voel jij je als een vis in het water? “Als mensen zeggen: dat is een onhaalbaar doel. Hoezo onhaalbaar? Je bedoelt, dat je de oplossing nog niet hebt gevonden. Ik voel me ook erg senang in een technische omgeving waar we tastbare, relevante resultaten kunnen behalen. Dat kan zijn het neerzetten van vier productielijnen voor ledlampen in de tuinbouw. Het kan óók zijn dat je in een fabriek de productie met 50 procent per jaar wilt laten groeien. Waar zitten dan de bottlenecks? Hoe kunnen we die wegnemen? Waar zitten onmogelijkheden?”
“Als mensen te veel binnen de kaders denken, heb ik als manager de coachende rol om die kaders weg te nemen of te verbreden. Als het nodig is, kan ik daarin óók sturend of targetzettend zijn. Beide kwaliteiten heb je als manager nodig. Ik houd ervan om een punt op de horizon te zetten, het liefst op de nabije horizon. Om te zeggen: we willen van veertig naar zestig producten per dag, maar dat is niet het einde. Denk er alvast maar eens over na hoe we naar tachtig producten per dag kunnen groeien.
Groei oneindig?
Is voor hem de groei dan per definitie oneindig? “Zolang je niet 100 procent van de markt in handen hebt, zijn er mogelijkheden om te groeien. Maar je moet je ook in ieder traject afvragen: is dit nog het juiste product voor de toekomst? Is dat niet zo, dan kom je in een fase van productontwikkeling terecht. Dan mag dan de groei misschien niet oneindig zijn, maar de lijst van punten die we kunnen verbeteren, is wél oneindig. Want je haalt nooit een product dat 100 procent goed is.”
Oog voor de mensen
Resultaatgericht én met oog voor de mensen, zei je. Waar blijkt dat laatste uit? “Een concreet voorbeeld? Ik heb ooit iemand per omgaande op het vliegtuig gezet, omdat een nabij familielid met spoed was opgenomen in het ziekenhuis. Diezelfde avond was hij thuis. Natuurlijk kwam het project daardoor onder druk te staan. Maar voor mij zijn het thuisfront, de persoonlijke omstandigheden en de gezondheid belangrijker dan nú het projectresultaat realiseren. Omdat je het met die mensen moet doen. Omdat je er niks aan hebt als iemand fysiek in het buitenland zit, maar met zijn hoofd thuis. Eerst moet het thuis kloppen en dan kun je snelheid maken.”
Zet niet de keeper in de spits
Het team, de mensen in dat team, zijn voor Jan Visser erg belangrijk. Nu hoor je overal over personeelskrapte. Zijn ze nog wel te vinden, de goede mensen? “Je vindt ze wel, maar waar zet je ze neer? Zet niet de keeper in de spits, omdat hij zo goed kon keepen. Mensen met een drive zijn er altijd. En als je de drive verliest, ben ik nieuwsgierig wat erachter zit. Oud zeer van een vorige opdracht? Ben je daar niet gekend of gezien? Mis je kennis en ervaring voor wat je nu doet? Hoe kunnen we je dan als team helpen? Níet door je af te fakkelen. De kunst is om je zo in te zetten of samen te laten werken dat je tot je recht komt. Mijn rol als projectmanager is kortweg organiseren om te accelereren. Dat hoop ik ook veel en vaak te doen als MPM businessnavigator.”