Ontwikkeltraject turbomotoren
De automotive industrie staat voor grote uitdagingen. Motoren moeten steeds krachtiger, zuiniger en schoner worden. MPM business navigator Erik Woerdeman droeg als projectmanager ruim anderhalf jaar lang de verantwoordelijkheid voor project M26x, de ontwikkeling van een turbocharger voor een nieuwe motorenfamilie. Zijn opdrachtgever: Mitsubishi Turbochargers en Engines Europe (MTEE). Erik heeft project M26x inmiddels succesvol overgedragen aan de productie.
Mitsubishi Turbochargers en Engines Europe (MTEE) is een global player op het gebied van turbochargers voor de automobielindustrie. MTEE is een onderdeel van de Japanse multinational Mitsubishi Heavy Industries Engines and Turbochargers. De klant en ontwikkelaar van de motorenfamilie – 1.5 en 2.0 liter 4 cilinder benzinemotoren met turbo – is het Duitse moederbedrijf van Mercedes, Daimler AG. De motoren worden in vele voertuigen van Daimler geplaatst, te beginnen met de nieuwe Mercedes E-klasse coupe.
Van ontwikkeling naar productie
Erik Woerdeman had het projectmanagement over een team van engineers die deze nieuwe turbochargers ontwikkelden. Hij was tevens verantwoordelijk voor het opzetten van de supply chain en de productie- en assemblageprocessen. De ontwikkeling en opzet gebeurden in en vanuit Almere. De productie vindt zowel plaats in de Mitsubishi-vestiging in Almere als in een vestiging in China. De eerstgenoemde vestiging moet circa 500.000 turbochargers per jaar gaan opleveren, de tweede jaarlijks circa 400.000. Buitenlandse ondernemingen kunnen in China alleen opereren in een joint venture met een Chinees bedrijf. Daarom is de Chinese productielocatie van Mitsubishi – SMTC – een joint venture met een Chinese partij. Daimler AG heeft op zijn beurt weer een joint venture – BBAC – met een andere Chinese partij.
Aanjager in proces
Deze constellatie betekende voor Erik Woerdeman dat in Nederland, Japan en China verschillende verantwoordelijkheden waren belegd. “Een kluwen van communicatielijnen, verantwoordelijkheden en belangen. Dat vraagt van een projectmanager ook dat hij de verschillende culturen herkent in wat mensen doen of niet doen.” Veel ontwikkelingstrajecten in de automotive industrie worden gekenmerkt door een relatief klein vast projectteam. Daaromheen is veel ondersteuning en support nodig van de andere afdelingen en locaties. Een uitdaging. “Heel concreet betekent dit dat je als projectmanager mensen bij het project betrokken moet houden die niet direct aan het project verbonden en dus niet projectgedreven zijn. Ik was daarom vaak de aanjager in het proces en soms ook de uitvoerder van het proces.”
In een rijdende trein
Erik kijkt positief terug op het ontwikkeltraject. “Mitsubishi vroeg mij het projectmanagement over te nemen, nadat mijn voorganger was vertrokken bij MTEE. Ik ben dus in een rijdende trein gesprongen. Dan moet je zo snel mogelijk een reëel beeld zien te krijgen van de omvang van het project, van de uitdagingen, de problemen en de risico’s. Ik heb dit door mijn ervaring binnen de automotive, maar ook binnen MTEE, relatief snel kunnen doen. Nu de overdracht aan de productie heeft plaatsgevonden, kan ik zeggen dat de M26x turbochargerfamilie technisch goed is ontvangen. Dat de planning van de klant nooit in gevaar is gekomen. En dat ik het project ook commercieel en budgettair goed heb afgerond.” Na de zogenoemde official approval is Mitsubishi Turbochargers en Engines Europe begonnen aan de volledig geautomatiseerde serieproductie van een gloednieuwe, innovatieve turbocharger die vanaf december 2017 vele nieuwe motoren van Mercedes gaat sieren.