Onderhoudsorganisatie was klaar voor de toekomst

Zet een goede onderhoudsorganisatie neer. Positioneer daarin de juiste mensen. Implementeer de plant maintenance-module van SAP en vind een goede opvolger. Met deze opgave begon MPM’er Erik Oortwijn aan zijn project bij de DAMCO Aluminium Delfzijl Coöperatie U.A. ofwel Aldel aan de Dollard in Noordoost-Groningen. “Het accent lag vooral op people management,” zegt hij. Erik maakte de onderhoudsorganisatie klaar voor de toekomst. Maar de energiecrisis nekte het bedrijf in oktober 2022. Alle reden voor een terugblik.

Mooie start gemaakt

In zijn Aldel-periode heeft Erik geleerd hoe je aluminium maakt. “Dat is een heel boeiend fabricageproces, waarachter een hele wereld van kennis en techniek schuilgaat.” Toen hij twee jaar geleden aantrad als Plant Maintenance Manager ad interim, kroop Aldel omhoog uit een dal. Het was jarenlang slecht gegaan met de aluminiumindustrie in het algemeen en met Aldel in het bijzonder. Gelukkig is dat tij nu gekeerd. Erik: “Ik trof een bedrijf aan waar jarenlang geen preventief onderhoud was gepleegd. In het begin moesten we dus veel correctief onderhoud doen.”

“Intussen hebben we de hele installatie weer op niveau gebracht. We doen nu steeds meer preventief onderhoud en in de toekomst hoopt Aldel nog meer preventief onderhoud uit te gaan voeren. Er is nog een hele weg te gaan, maar afgelopen jaar hebben we een mooie start gemaakt.”

Technische hick-up

Het veranderproces zou moeiteloos verlopen zijn, ware het niet dat een explosie in een elektriciteitskast op 5 oktober een stroomstoring veroorzaakte die een hele productiehal in het donker zette. “Elektriciteit is het belangrijkste productiemiddel bij de fabricage van aluminium. Omdat we niet alles op tijd weer in bedrijf konden krijgen, is door dit voorval een deel van de productie verloren gegaan. Dat was de enige technische hick-up die het verandertraject heeft verstoord. We treffen nu voorbereidingen om ook die hal weer volledig in te zetten in het productieproces.”

Verandermanagement

De eerste opdracht aan Erik was om een goede onderhoudsorganisatie neer te zeten. Wat heeft hij gedaan? Erik: “Degenen die bepalen welk onderhoud nodig is en die dat inplannen, zijn verhuisd naar de productieorganisatie. Zij zijn onze interne klant geworden. Mijn afdeling bestaat uit de mensen die het uitvoerende werk voor hen doen. Ik heb dus een split aangebracht tussen inspectie en planning enerzijds en de uitvoering anderzijds. De procedures zijn glashelder geworden. Iedereen weet wat hij moet doen. Dat heeft goed uitgepakt.”

People management

Positioneer daarin de juiste mensen. Dat was de tweede opgave waar Erik voor stond. “Waar in die eerste opgave het vooral aankwam op verandermanagement, lag hier het accent op people management. Ik heb veel met mijn mensen gepraat, naar hen geluisterd, uitgelegd waarom veranderingen doorgevoerd moesten worden. Als je werkt terwijl procedures in de organisatie onduidelijk zijn, voelt dat onprettig. Dan vallen er gaten, omdat je denkt dat een ander iets zal doen. Dingen worden vergeten. Niet omdat de mensen ongeschikt zijn voor hun werk, maar omdat de procedures niet op orde zijn. Daar hebben we rigoureus verandering in aangebracht. Nu volstrekt helder is wie wat moet doen, wanneer en waarom, voelen de mensen zich daar heel prettig bij.”

Organisatie en planning

Het afgelopen jaar is ook de Plant Maintenance-module van het ERP-systeem SAP goed ingeregeld. “Met die automatisering van de planning weten we precies welke werkorders openstaan, welke bij de werkvoorbereiding liggen en welke we hebben afgerond. Ook daarin is dus meer transparantie gekomen.

Nederland, Delfzijl, Aluminium gieterij en smelterij Aldel bij Delfzijl. Foto: Kees van de Veen

Intussen heb ik ook een goede opvolger gevonden die dezelfde visie heeft op maintenance, die zich niet zal verliezen in details en die met empathie leiding zal geven aan de mensen op de werkvloer. Ik laat een goed functionerend team achter, waar mensen in een positieve sfeer aan het werk zijn, waar we elkaar helpen als er een probleem is. Dat team gaat straks een aantal grote projecten uitvoeren. Zo wil Aldel nieuwe ovens bouwen, waarvoor de maintenance helemaal ingericht moet worden. En de productiehal die vorig jaar oktober zonder stroom kwam te zitten, willen we weer terugbrengen naar de volledige productiecapaciteit.”

Kortom, er is nog veel te doen. “Het team en mijn opvolger zijn daar klaar voor. Gelukkig zijn de aluminiumprijzen nu hoog. Dat schept ruimte om te investeren. Ik laat bij mijn afscheid Aldel met een goed gevoel achter.”

Erik kon toen nog niet weten hoe explosief de gasprijzen zouden gaan stijgen door de Russische inval in Oekraïne. Omstandigheden die grootgebruiker Aldel in oktober 2022 dwongen om de ovens te doven en de deuren te sluiten.


Lees meer over dit onderwerp

Gerelateerde projecten

Assetmanagement winstgevend

Evert-Jan Nieuwkerk
Een ongeplande stop in het productieproces wil niemand. Bij een grote voedingsmiddelenproducent rolde MPM daarom een assetmanagementsysteem uit dat tot minder frustraties én winst leidde.
Lees meer

MPM actief in transitie facility service bij Heineken

Jeroen Kroese
Het is een ambitieus project waarin MPM business navigator Jeroen Kroese sinds april een belangrijke rol speelt. Hij coördineert de grootschalig transitie die bierbrouwer Heineken momenteel uitvoert op het facilitaire vlak. Heineken koos eerder dit jaar ISS Facility Services als Integrated Facility Manager & Service Provider. Daarmee komt de coördinatie van de geïntegreerde facilitaire dienstverlening bij één leverancier te liggen. Momenteel heeft Heineken afspraken lopen met veel facilitaire dienstverleners. Zij zijn op de een of andere manier betrokken bij het onderhoud van de gebouwen en de installaties. Jeroen Kroese geeft als interimmanager leiding aan de afdeling die al deze werkzaamheden coördineert.
Lees meer