MPM’er betrokken bij uitrol glasvezel in Nederland

De uitrol van glasvezel is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Begin 2025 zijn er totaal ruim 8 miljoen glasvezelaansluitingen gerealiseerd in Nederland. Ongeveer 33 procent van de huishoudens kijkt nu tv en gebruikt internet via een glasvezelkabel. DELTA bedient de telecommarkt inmiddels in elke provincie met zijn multi-Gig-glasvezel. Dat is op dit moment het allersnelste glasvezelinternet (op basis van XGS-PON, met snelheden tot wel 8 Gbps) via de nieuwste generatie glasvezel voor consumenten en bedrijven in Nederland. MPM’er Emile Baltussen levert toegevoegde waarde aan DELTA met zijn expertise op het gebied van contract-, inkoop- en verandermanagement.

Golf die zich verplaatst

Emile: “Om Nederland ‘aan het glas’ te krijgen, is er keihard gewerkt in de telecomsector. Zelf ondersteun ik het bouwteam van DELTA. Dan zie je als het ware een golf van werkzaamheden die zich in de tijd verplaatst. Toen ik bij DELTA begon, waren we vooral aan het ontwikkelen en opschalen. Waar gaan we de netwerken aanleggen? En hoe kunnen we dat zo snel doen, dat we de DELTA-ambitie ook werkelijk kunnen waarmaken? Eind 2025 moet DELTA 1,8 miljoen huishoudens en bedrijven hebben voorzien van het multi-Gig-glasvezel. Vervolgens verplaatste de golf zich naar de engineering: hoe gaan we dan die netwerken aanleggen en welke contracten sluiten we daarvoor af bij welke aannemers? Nu zijn de bouwwerkzaamheden in de afrondende fase beland. De verwachting is dat de resterende huishoudens en bedrijven dit jaar worden aangesloten, waarna de aanleg zich voornamelijk zal richten op nieuwbouwprojecten. Dan kom je terecht in een meer steady state-situatie van het in beheer nemen, opleveren van bouwprojecten, aanbesteden van aanvullende diensten en onverhoopt het oplossen van problemen.”

Stabiele verbinding

Emile geeft een voorbeeld van dergelijke aanvullende dienst die hij heeft aanbesteed als onderdeel van de werkzaamheden. “In al die aangelegde netwerken – waarbij op tientallen locaties tegelijk werd gebouwd – staan op bepaalde plekken POP’s. POP staat voor Points of Presence. Vandaaruit gaan de glasvezelkabels de woonwijken en industrieterreinen in. Iedere POP is een knooppunt in het netwerk, waarin internetproviders hun netwerkapparatuur hebben staan. Ter verdere verhoging van de bedrijfscontinuïteit van de POP’s zijn aanbestedingen uitgeschreven voor nieuwe UPS-apparatuur in deze POP-stations en aanvullende noodstroomfaciliteiten. En UPS staat voor Uninterruptible Power Supply. Dat is een noodstroomvoorziening die ervoor zorgt dat je bij een stroomstoring gewoon online kunt blijven. Nou, die apparatuur en dienstverlening moet worden geleverd binnen bepaalde randvoorwaarden. Dat zijn grote opdrachten.”

Al die factoren zijn van invloed op de focus van de organisatie. Die focus kan dus voortdurend veranderen’

Overlast minimaliseren

Projectopleveringen. Procesoptimalisatie. Contracten uitonderhandelen. Prijsafspraken maken. Emile Baltussen doet dat alles met het grootste plezier. Daarnaast is hij namens DELTA betrokken bij landelijke samenwerking en coördinatie. Emile: “Om maatschappelijke overlast te minimaliseren, sluit ik samenwerkingsovereenkomsten af met netbeheerders en waterbedrijven. Dan kan het zijn dat we een glasvezelnetwerk hebben aangelegd in een gemeente die vervolgens een nieuwbouwplan wil realiseren. Daarvoor zijn behalve DELTA dan ook netbeheerders en waterbedrijven aan zet voor respectievelijk elektriciteit en water. Ook moet zo’n nieuwbouwwijk worden aangesloten op de riolering. Dat kun je allemaal na elkaar doen. Je kunt er óók voor zorgen dat de betrokken netwerkbeheerders en waterbedrijven gezamenlijk in dat uitbreidingsplan aan de slag gaan om overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken.”

Geen dag hetzelfde

Voor MPM’er Emile ligt de uitdaging in dit project vooral in de dynamiek van het werk. “Je hebt te maken met flinke concurrentie. Met afschalen van capaciteit nu de bouwfase zo goed als afgerond is. Met een investeringsmarkt die continu verandert. Dat kan van invloed zijn op de focus van de organisatie. Die focus verandert dus voortdurend. Die dynamiek maakt processen vaak complex, maar daar houd ik van.” Nederland is bijna helemaal ‘aan het glas’. DELTA is in die ontwikkeling groot geworden. Heeft uitdagingen aangepakt en zal naar verwachting dit jaar zijn hoge ambitie waarmaken. Emile heeft als ingevlogen contract-, inkoop- en verandermanager de golf van werkzaamheden zien verplaatsen van ontwikkeling naar beheer. “Er is hier geen dag hetzelfde. Mooi dat ik de organisatie kan ondersteunen met mijn kennis en ervaring.”

Enkele cijfers