‘Zelfredder’ en oprichter Gerrit Klein neemt afscheid van MPM Business Navigators

Na 26 jaar verlaat Gerrit Klein MPM, het bedrijf dat hij in 1999 samen met Harrie van Gemert inschreef bij de Kamer van Koophandel. Hij had toen net zijn arbeidsovereenkomst bij Stork beëindigd. De baan als engineering manager bij Stork Bottling Packaging & Logistics had voor hem geen enkele uitdaging meer. Het UWV kwalificeerde hem als een ‘zelfredder’. Zelfredder betekent dat ze je niet gaan helpen een nieuwe baan te vinden, omdat je best op eigen kracht verder kan gaan. Dat was goed gezien. Want geloven in eigen kracht is Gerrits devies. Op 1 januari 2025 zetten de inmiddels negentien vennoten van MPM het werk zonder hem voort. “Ik heb daar een goed gevoel bij.” Een terugblik op 26 zeer afwisselende jaren.

Vertrouwen

“In die jaren heb ik niets gedaan wat ik niet leuk vond. Iedere opdracht had weer een eigen uitdaging. Toen ik in 1999 samen met Harrie van Gemert aan MPM (Matching People-Machines) begon, was dat natuurlijk spannend. We moesten nog bewijzen dat het bedrijf levensvatbaar was. Maar het was geen sprong in het diepe. We hadden het vertrouwen dat het goed zou komen. Al weet ik nog hoe verbaasd ik was, toen Harrie tegen mij zei: “We gaan met MPM geen machines bouwen. Kennis, daar gaat het om. Kennis en ervaring. Die gaan we verkopen. We zijn gepokt en gemazeld in machineland en weten wat de industrie nodig heeft.” Dat nieuwe concept heeft zijn kracht bewezen. Ik heb in die 26 jaar altijd opdrachten gehad, tenzij ik ervoor koos het even rustig aan te doen.” Het verkopen van kennis en ervaring lezen we inmiddels ook terug in de complete naam van het unieke bedrijfsconcept: MPM Business Navigators.

Verpakte euro’s

De opdrachten kwamen onder meer van Stork Digital Imaging in Boxmeer, Budelpack in Poortvliet, De Nederlandsche Bank, Coca Cola, Heineken, Norit, Refresco, Wafilin, Boortmalt en Palsgaard. “De ene keer managede ik een volledig geautomatiseerde en gerobotiseerd project, de andere keer de bouw van een complete fabriek. Ze waren allemaal leuk, omdat ze mij allemaal uitdaagden. Ik geef twee voorbeelden: De Nederlandsche Bank. Gerrit Zalm, rond de eeuwwisseling onze minister van Financiën, kreeg in 2000 het idee om iedere Nederlander van 6 jaar en ouder een setje met acht nieuwe munten te geven, de zogenoemde Zalm-kit. Maar niemand had enig idee hoe dit ‘kit’ eruit moest zien. Samen met twee andere MPM’ers kreeg ik de leiding over dat project. In vier maanden moest niet alleen een verpakking worden ontworpen, maar moest ook een complete productieafdeling in huis bij de bank uit de grond worden gestampt met alles erop en eraan. Maar het lukte: op 2 januari 2001 konden we de productie starten en hebben we in 9 maanden 16 miljoen kitjes gemaakt. De keerzijde was, dat we het ook weer zelf mochten afbreken nadat de klus geklaard was.”

‘De ene keer managede ik een volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd project, de andere keer een project met veel handwerk’

Mouterij, wat is dat?

“Het tweede voorbeeld. Ik heb 12,5 jaar lang projecten voor Heineken geleid. Eerst in de brouwerijen van Zoeterwoude en Den Bosch. Later was ik vooral bezig met projecten in het buitenland en begeleidde ik de bouw en uitbreiding van brouwerijen in Panama, Nigeria en een greenfield in Myanmar. Dan gaat het over bier. Ik wist dat Heineken mout gebruikt bij de productie van bier. Maar hoe mout gemaakt werd, wist ik niet in detail. Totdat ik van Boortmalt in Antwerpen de vraag kreeg om de nieuwbouw van een mouterij in Ethiopië te begeleiden. Ook daar begonnen we met een groen grasveld. Inmiddels weet ik hoe een mouterij in elkaar zit.”

Niet zo’n avonturier

Zijn opdrachten lagen vaak ver van huis. Gerrit nam die niet aan om het avontuur. “Ik ben helemaal niet zo’n avonturier. Het ging mij primair om de uitdaging die een project mij zou geven; in tweede instantie pas om de locatie. Natuurlijk is het mooi meegenomen dat je verschillende culturen hebt leren kennen. Dat je ervaart hoeveel anders zaken doen in Europa is dan in Rusland, Myanmar of Nigeria.”

Gerrit is iemand die zaken en privé goed van elkaar kan scheiden. Die voor beiden tijd wil inruimen. Soms was de balans even zoek, moet hij erkennen. “Als je in 2,5 jaar 25 keer op en neer vliegt naar Myanmar, is dat natuurlijk niet zo gezond. En als je dan op vrijdag op Schiphol aankomt na een zoveelste bezoek aan Myanmar en de opdrachtgever vraagt je om op maandag naar Singapore te vertrekken voor een projectbijeenkomst, dan zeg je geen nee, maar het verstoort de balans wel op zo’n moment.”

‘Ik kan alleen mijn best doen’

De bouw van een brouwerij of mouterij loopt al gauw in de miljoenen euro’s. Als MPM-projectleider is het je verantwoordelijkheid om zo’n project binnen tijd en budget te realiseren. Heeft die verantwoordelijkheid nooit zwaar gedrukt? “Nee, ik kan alleen maar mijn best doen. Ik weet waar ik goed in ben. Ik ben altijd transparant geweest in wat ik deed. Ik vond het ook nooit vervelend als mensen over mijn schouder meekeken. Natuurlijk gaat er weleens iets verkeerd. Als je dat verdoezelt of wegpoetst, raak je daarin verstrikt. Dus ook de fouten moet je durven melden. Als ik nachten wakker zou liggen over mijn werk, zou ik toch ander werk moeten gaan zoeken. Je voelt altijd wel spanning. Een project moet goed gaan en als er dan iets tegenzit, moet je dat weer oplossen en hoe doe je dat dan? Dat geeft spanning, maar geen ongezonde spanning. Terugkijkend op de achterliggende 26 jaar denk ik dat ik de balans tussen spanning/werkdruk en ontspanning goed heb kunnen bewaren.”

‘Ik ben altijd transparant geweest in wat ik deed’

Meerwaarde van MPM

MPM begon als het idee van twee ‘zelfredders’. Nu is het het professionele en bedrijfsmatige thuis van negentien vennoten die hun klanten ‘grip op complexiteit’ beloven. Wat ziet Gerrit als de meerwaarde van MPM? “Die meerwaarde is er naar binnen toe en naar buiten toe. Naar binnen is elke vennoot erbij gebaat om bij een club te horen waar je kunt sparren, waar je je professioneel kunt scherpen en waar je ook gezelligheid kunt ervaren. Naar buiten toe delen we onze netwerken. Delen is hier vermenigvuldigen. Samen maken we gebruik van een heel groot netwerk. Dat is belangrijk, want het merendeel van onze opdrachten komt uit dat netwerk.”

Goed gevoel

“‘Grip op complexiteit’ is sinds 2020 onze branding. Die is niet alleen mij, maar alle vennoten op het lijf geschreven. Grip krijgen is de uitdaging die je met elke opdracht aangaat. MPM is in de afgelopen 26 jaar een merk geworden dat staat voor kwaliteit. Maar dat merk wordt gedragen door individuele professionals die allemaal de kernwaarden van MPM in hun DNA hebben zitten.”

De bedrijfsvorm is toekomstbestendig. De afspraken die de vennoten met elkaar hebben gemaakt, zijn helder. Gerrit: “Het is goed zo. Ik heb geen moment spijt gehad van wat ik heb gedaan. Ik heb genoten van de opdrachten. Nu ik afscheid neem van MPM, heb ik daar een goed gevoel bij in het vertrouwen dat het goed zal blijven gaan met MPM.”