Estafettemethodiek werkt goed bij New Product Introduction

Hoe kunnen we de output van onze business unit versnellen en verbeteren? Met die vraag is MPM’er Loek Wisseborn aan de slag gegaan bij een van zijn klanten. Hij geeft daar leiding aan een team dat nieuwe producten introduceert: New Product Introduction. Samen met dat team ontwikkelde hij de estafettemethode. Daarmee wist hij het silodenken te doorbreken dat zo eigen is aan volumeproductie, maar dat veel minder eigen is aan New Product Introduction.

Corporate ambitie

De vraag naar nóg betere nieuwe of verder doorontwikkelde producten is groot in de markt die de opdrachtgever van Loek bedient. Die vraag komt terecht bij de business unit New Product Introduction. Binnen het bedrijf geeft die business unit invulling aan een belangrijke corporate ambitie. Een team binnen New Product Introduction ontwikkelt zo’n nieuw idee van een eerste prototype verder naar een verfijnd product dat klaar is voor volumeproductie. Loek Wisseborn: “In dat proces kijken we of en hoe we dat nieuwe of verbeterde product kunnen definiëren en door kunnen ontwikkelen. Daarbij zijn de accurate productiecriteria van mijn opdrachtgever altijd leidend. De klant wil snel een antwoord op de vraag of een prototype in de markt genomen kan worden. Als wij tot de conclusie komen dat het niet kan, moet de klant met een ander design en andere specificaties komen.”

‘Het hele team focust gedurende korte tijd op het product om samen iets te fiksen’

Kort op de bal

“Protocollen en procedures zijn essentieel in de maakindustrie. Maar je ziet in die maakindustrie een groot verschil tussen operatie en New Product Introduction. De protocollen en procedures van de operatie zijn ontwikkeld om volume te maken. Om ervoor te zorgen dat een product zo efficiënt mogelijk via allerlei afdelingen een fabriek doorgaat. Die procedures en protocollen zijn doordacht. Prima. Maar ze werken veel minder voor New Product Introduction. Daar is het vooral projectmatig: kort op de bal kijken of we iets kunnen maken. In New Product Introduction zit altijd een mate van onzekerheid ingebakken die de volumeproductie niet kent. We kunnen lastig voorspellen wanneer zo’n nieuw product aantoonbaar maakbaar is. Om dat proces te verbeteren en te versnellen, hebben we de estafettemethode ontwikkeld.”

Het stokje doorgeven

“In die methodiek is het product dat we gaan maken het stokje. De machines en de operators zijn de atleten. Bij iedere machine voegen we zonder wachttijden en transporttijden waarde toe aan het stokje. Dan gaat het stokje door naar een andere machine. Engineering en operatie moeten in dat proces heel goed samenwerken. Als de ene atleet een seconde langzamer loopt dan de ander, moet die ander inhouden om het stokje over te nemen. Als iemand valt, verstoort dat de hele keten.

Mens en machine

Even weg van de metafoor: het hele team moet gedurende korte tijd focussen op dat product om iets te fiksen. De teamleden staan samen aan de start en gaan samen naar de finish. In dat team zitten engineers én operators. Mensen van ‘kantoor’ én mensen van de werkvloer. In de volumeproductie hebben die niets met elkaar te maken. Daar zitten zij in verschillende silo’s. Bij New Product Introduction werken ze samen en maken ze korte, krachtige en gefocuste slagen op basis van een goed capaciteitsmanagement van de machines. Een optimale samenwerking tussen mens en machine, dwars door silo’s heen. Dat is precies waar MPM ruim twintig jaar geleden voor is opgericht. Dat is ook de uitdaging waarvoor ik bij mijn opdrachtgever sta.”

Opschalen

Loek Wisseborn heeft ‘het kantoor’ naar de werkvloer gebracht. Niet alleen door engineers samen te laten werken met operators, maar ook door op een groot bord de dagelijkse planning in de fabriekshal te zetten. De belangrijkste uitdaging is nu om op te schalen naar meerdere estafettes tegelijk. “De projecten die we met de estafettemethodiek hebben gedaan, hebben we afgerond binnen tijd en budget. De betrokken teams hebben positieve feedback gegeven. De teamleden vinden het prettig om van elkaar te leren en om samen te bewegen naar de beste productiewijze.”

Menselijke maat

In de maakindustrie is de afstand tussen engineering en operating bijna een gegeven. Dat compliceert het functioneren van een business unit New Product Introduction. Loek Wisseborn denkt daarom dat de estafettemethodiek ook toegevoegde waarde heeft in de brede maakindustrie. “Je ziet dat er vaak wordt gecommuniceerd tussen de silo’s met e-mail of vanuit het systeem. Altijd op grote afstand van elkaar. De silo-overstijgende estafettemethodiek geeft ruimte aan de menselijke maat, het menselijke contact, de drive om samen iets moois te maken.”