Versnellingsopgave DELTA: meer klanten supersnel internet

Meer dan twintig jaar geleden begon DELTA Fiber in Zeeland met het aanleggen van het snelste internet van Nederland. Intussen hebben meer dan 1,3 miljoen huishoudens en bedrijven verspreid over heel Nederland toegang tot het glasvezelnetwerk van DELTA. Het bedrijf heeft grote ambities met zijn multi-Gig Glasvezel, op dit moment met 2 Gig het allersnelste glasvezelinternet voor consumenten in Nederland. In 2025 moeten twee miljoen huishoudens en bedrijven beschikken over snel glasvezel. MPM’er Emile Baltussen ondersteunt met gedegen stakeholders- en contractmanagement de versnelde uitrol van het netwerk.

De geschiedenis van DELTA Fiber gaat terug tot 1981. Dan verenigen zeven Westlandse gemeentes zich voor een Centrale Antenne-inrichting (CAI Westland, in 2010 Caiway). In 1985 legt Zekatel een Zeeuws kabelnetwerk aan. Zekatel gaat later op in DELTA Retail van DELTA NV. Dit bedrijf wordt in 2017 verkocht aan de Zweedse investeringsmaatschappij EQT. Een belangrijke stap in de vorming van DELTA Fiber is dat in 2018 EQT de providers Caiway en DELTA Retail samenvoegt in één holding. Vanaf dan komen de netwerken samen onder de naam DELTA Fiber Nederland BV. DELTA en Caiway blijven bestaan als telecomproviders en bieden hun diensten aan via DELTA Netwerk. Sinds 2022 heeft ook de Amerikaanse investeringsmaatschappij Stonepeak een belang in DELTA Fiber.

Procesverbetering

De vraag om snellere verbindingen neemt wereldwijd alleen maar toe. DELTA wil voor de Nederlandse markt in die behoefte voorzien. Het bedrijf legt versneld de nieuwste generatie glasvezelverbindingen aan. Daarmee bereidt het zijn netwerk voor op snelheden tot wel 10 Gbps (XGS-PON; 10 Gigabit Symmetrisch – Passive Optical Network). In die versnelling is een aantal processtappen essentieel: het inventariseren, categoriseren en prioriteren van waar processen verbeterd kunnen worden, het maken van afspraken met leveranciers en het vastleggen van die afspraken in contracten. Projectmanager Emile Baltussen stelt alles in het werk om dit op tijd voor elkaar te krijgen met een can-do-mentaliteit.

Dynamische markt

Op tijd. De versnelde uitrol van het snelle glasvezel is een grote, maar tijdelijke operatie. Emile: “In 2025 moeten twee miljoen huishoudens en bedrijven kunnen beschikken over een snelle verbinding. Als je dan een optimaliseringsopgave hebt en als je wilt kijken waar processen verbeterd kunnen worden, dan heb je niets aan verbeteringen die te laat komen. Die zijn dan niet effectief meer. Dus ja, er zit tijdsdruk op dit project. En dat terwijl de concurrentie ook niet stilzit en de markt alleen maar dynamischer wordt. Een paar jaar geleden vroeg een gemeente aan DELTA of het bedrijf wilde komen praten over de uitrol van glasvezel in die gemeente. Nu zijn we vaak in concurrentie met meerdere partijen om de gunst van het gemeentehuis.”

Flexibiliteit

Emile heeft te maken met verschillende stakeholders. Om er een paar te noemen: de bedrijven die bodemonderzoek uitvoeren, ondersteunende applicaties leveren, materialen leveren én de aannemers die de aanleg verzorgen. Daarnaast verandert de glasvezel- en financiële markt snel en stijgen de materiaalprijzen. Het project vereist een grote flexibiliteit. Op basis van ontwikkelingen in de markt moet DELTA snel kunnen schakelen. Emile: “Al met al een zeer dynamisch proces. Daarin houd ik mij onder meer bezig met het uitwerken van verbeteringen, het voeren van onderhandelingen en het zeer gedetailleerd vastleggen van die afspraken in contracten.”

Grip op complexiteit

Met een marktaandeel van zo’n 20 procent in glasvezelnetwerken is DELTA een belangrijke klant voor tientallen aannemers en toeleveranciers. In de optimaliserings- en versnelllingsopgave gaat Emile met hen het gesprek aan om processen te verbeteren. “Dat zijn uitdagende onderhandelingen. Zíj hebben DELTA nodig, een grote klant. En DELTA verwacht van hen dat zij mee willen gaan in de optimaliserings- en versnellingsopgave. Om dan grip te kunnen krijgen op de complexiteit, is het meegenomen dat ik veel ervaring heb in de IT- en telecomsector en breder in de Industrie, dat ik soortgelijke projecten eerder heb gedaan voor andere grote organisaties.”

Verbinden en inspireren

Als meewerkend collega weet Emile zijn collega’s en teamleden te verbinden en zo mogelijk te inspireren. “In de waan van de versnelling is het ook erg belangrijk om voldoende aandacht te hebben voor je teamleden. Om interesse te tonen ook in niet-werkgerelateerde zaken. Complimenten zijn gratis. Samen lachen en de resultaten vieren, maakt het teamwerk alleen maar beter. Maar ook naar de stakeholders toe is het zaak om verbinding te creëren. Dat kan door het persoonlijke en het zakelijke aspect strikt te scheiden. Door hard op de inhoud te zijn en zacht op de persoon. Maar dan ook niet bang zijn om tegengas te geven, wanneer je wordt uitgedaagd.”